Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 10-10-2018


Hittewerende bekleding voor 5 tunnels




Vijf tunnels worden voorzien van hittewerende bekleding. Uit onderzoek in opdracht van Rijkswaterstaat blijkt dat er, in geval van een extreem grote brand, sprake kan zijn van een verminderde brandwerendheid van het beton dat gebruikt is in zowel wegtunnels die na 2008 zijn opgeleverd, als een nog in aanbouw zijnde tunnel.

De tunnels zijn veilig te gebruiken voor weggebruikers. Dat is vastgesteld op basis van analyses per tunnel, advies van onafhankelijke deskundigen en overleg met betrokken hulpdiensten.

Hittewerende bekleding
Onderzoek heeft aangetoond dat het aanbrengen van bescherming op het beton in de tunnels zorgt voor voldoende bescherming tegen een extreem grote brand. Het gaat om bescherming die al vele jaren wordt toegepast, namelijk hittewerende bekleding. Daarom wordt in de vier bestaande tunnels alsnog hittewerende bekleding aangebracht. Per tunnel vraagt dit om een nadere uitwerking in een specifiek ontwerp. De eerste tunnel kan naar verwachting in 2020 worden hersteld.

Gaasperdammertunnel (A9)
Voor de in aanbouw zijnde Gaasperdammertunnel was de realisatie al gestart op het moment dat de verminderde brandwerendheid van dit beton bekend werd. Dit project maakt onderdeel uit van het programma Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Om bij de openstelling van de tunnel aan de wettelijke eisen te voldoen, wordt ook hier de hittewerende bekleding aangebracht in overleg met het bevoegd gezag van de Gaasperdammertunnel. Deze tunnel in Amsterdam moet in oktober 2020 worden opgeleverd.

Kans op extreme brand is klein
De kans op een extreme brand - waartegen het beton niet bestand is - is zeer klein. De Nederlandse tunnels behoren tot de veiligste van Europa, mede door de strenge eisen die in Nederland gesteld worden aan brandveiligheid. Tunnels hebben veel veiligheidssystemen om de impact van een brand te beperken. De gevolgen van een dergelijke brand kunnen echter groot zijn. Een tunnel kan onherstelbaar beschadigd raken (vooral een tunnel onder water) of, indien herstel wel mogelijk is, gedurende lange tijd niet gebruikt worden. Dit zou leiden tot hoge maatschappelijke kosten door verminderde bereikbaarheid van de betreffende regio en eventuele beperkingen voor gebruik van openbare ruimte boven de tunnel.

Meer informatie
Meer informatie over het aanbrengen van hittewerende bekleding vindt u in de kamerbrief 'Stand van zaken brandwerendheid enkele wegtunnels'.


Deel dit artikel:                   





Mogelijke problemen navigatieapparatuur
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Bezoek RioleringsVakdagen; dé verbindende vakbeurs voor de rioleringsbranche!
Weblogposting
Keynote lezing Helga van Leur tijdens kennisrijk Aqua Nederland Vakbeurs en RioleringsVakdagen
Weblogposting
Nieuw kennistheater op RioleringsVakdagen 2019
Weblogposting
Overzicht gunningen Grond-, Weg- en Waterbouw 2018
Nieuwsbericht
Impuls voor gebiedsontwikkeling beeklandschap Warmbeek/ Tongelreep
Nieuwsbericht
RioleringsVakdagen 2019 focust meer op kennis
Weblogposting
Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad
Artikel
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Nieuw op Infra Relatiedagen 2019: clustering van beurshallen
Weblogposting
Werkvoorraad bouw met één tiende maand gedaald
Nieuwsbericht
Gemeente Den Haag winnaar MKB INFRA AanbestedingsAward 2019
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen: Toekomstdag en Toekomstplein!
Weblogposting
Kansrijke ideeën gezocht voor toekomst Noordersluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Rogier van der Sande nieuwe voorzitter Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Overijssel voornemens werk aan Vechtdal Verbinding te gunnen aan BAM Infra
Nieuwsbericht
Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Nieuwsbericht
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Overheden investeren 600 miljoen in klimaatbestendig Nederland
Nieuwsbericht








[Banners]