Zicht op Zeesluis IJmuiden - Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 25-07-2018


Zorgvuldigheid voorop bij nieuwe planning zeesluis IJmuiden




In december 2017 gaven de moederbedrijven van aannemersconsortium OpenIJ, BAM en Volker Wessels, aan verlies te lijden op de nieuwe zeesluis. De oorzaak waren nieuwe inzichten in het ontwerp en de uitvoering van de caissons, de uitvoeringsmethode voor de deurkassen van de nieuwe zeesluis.

Wat dit betekent voor de planning van de nieuwe zeesluis, maakte Rijkswaterstaat op 3 juli 2018 bekend: een vertraging van 27 maanden. Projectdirecteur van Rijkswaterstaat Jaap Zeilmaker. ‘Bij het maken van de nieuwe planning zijn we niet over één nacht ijs gegaan vanwege de complexe materie. Het was schrikken begin december. En de vertraging van 27 maanden die we recent aankondigden, is ook een moeilijke boodschap’, begint Zeilmaker. ‘Ondanks dit nieuws gaat de bouw van de nieuwe zeesluis onverminderd door’. Zo bouwt OpenIJ op dit moment onder andere aan wanden van de deurkassen, aan de kolkwanden en wordt de laatste hand gelegd aan de fabricage van de deuren in Zuid-Korea. De deuren komen naar verwachting eind dit jaar aan bij het logistiek centrum van OpenIJ.

Caissons
In hun berichten van december gaven BAM en Volker Wessels aan tot nieuwe inzichten te zijn gekomen als het gaat om de robuustheid van de caissons; de deurkassen waar straks de sluisdeuren in- en uitrollen. De caissonmethode is geen onbekende methode. De pijlerfundatie van de Erasmusbrug in Rotterdam en sluishoofd Barrow in Furness zijn recente voorbeelden van bouwwerken die met de caissonmethode zijn gemaakt. ‘Alleen, met dit formaat bij de nieuwe zeesluis is het nog niet eerder vertoond. Het binnenhoofd, waar straks twee sluisdeuren in komen, wordt 80 bij 55 m!’, vertelt Zeilmaker. ‘Met een hoogte van 23 m is het alsof je een flink gebouw in de grond laat zakken en daar zitten risico’s aan. Daarom hebben we deze bouwmethode door een onafhankelijke commissie laten toetsen op technische uitvoerbaarheid’.

Hulpconstructies
De onafhankelijke commissie gaf aan dat de caissonmethode op deze schaal technisch uitvoerbaar is, mits er een aantal voorzorgsmaatregelen wordt getroffen. Zeilmaker: ‘Eén van de maatregelen die we moeten treffen, is het aanbrengen van hulpconstructies, waardoor het caisson voldoende ‘stijf’ wordt. Dit zorgt ervoor dat het caisson tijdens het afzinken heel beneden komt. Natuurlijk zijn ook deze hulpconstructies enorm. En ze moeten na het afzinken ook weer worden afgebroken. Al met al extra werk dat niet was voorzien’.

Bepalende factoren
De caissons zijn voor de andere bouwactiviteiten zeer bepalende factoren. ‘Zonder afgezonken caissons en afgebouwde deurkassen kunnen we de sluisdeuren er niet in varen. Vervolgens kunnen we de nieuwe zeesluis niet testen en kunnen we de sluis niet openstellen voor de scheepvaart. We rijgen de schakels van bouwactiviteiten stuk voor stuk aan elkaar tot één ketting’, legt Zeilmaker uit.

Niet over een nacht ijs (toetsplanning)
Rijkswaterstaat en OpenIJ zijn niet over één nacht ijs gegaan als het gaat om het in kaart brengen van de gevolgen voor de planning. Zeilmaker vervolgt: ‘Eerst heeft OpenIJ alle bouwactiviteiten die nog op de rol staan én hun invloed op elkaar, minutieus doorgerekend. Die planning hebben we vervolgens ook weer door onafhankelijke experts laten toetsen op haalbaarheid en realisme. Wetende dat de praktijk van een project als dit weerbarstig is, is het belangrijk dat je niet alleen alle bouwactiviteiten achter elkaar in de tijd zet, maar ook rekening houdt met risico’s die kunnen optreden tijdens de bouw’. Rijkswaterstaat hanteert daarom vanaf nu een nieuwe planning met een opleverdatum van eind januari 2022; in lijn met het advies van de onafhankelijke experts.

Sluizenroute
Vraag die bij veel mensen opkwam, was of de vertraging nu betekent dat ook de route over het sluizencomplex langer dicht blijft. ‘Deze nieuwe planning heeft vooralsnog geen gevolgen voor de duur van de afsluiting van de sluizenroute maar we kunnen de route pas weer vrij geven als hij voor iedereen veilig is.’, sluit Zeilmaker af.



Deel dit artikel:                   





Bezoek RioleringsVakdagen; dé verbindende vakbeurs voor de rioleringsbranche!
Weblogposting
Keynote lezing Helga van Leur tijdens kennisrijk Aqua Nederland Vakbeurs en RioleringsVakdagen
Weblogposting
Nieuw kennistheater op RioleringsVakdagen 2019
Weblogposting
Overzicht gunningen Grond-, Weg- en Waterbouw 2018
Nieuwsbericht
RioleringsVakdagen 2019 focust meer op kennis
Weblogposting
Impuls voor gebiedsontwikkeling beeklandschap Warmbeek/ Tongelreep
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad
Artikel
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Nieuw op Infra Relatiedagen 2019: clustering van beurshallen
Weblogposting
Werkvoorraad bouw met één tiende maand gedaald
Nieuwsbericht
Gemeente Den Haag winnaar MKB INFRA AanbestedingsAward 2019
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen: Toekomstdag en Toekomstplein!
Weblogposting
Kansrijke ideeën gezocht voor toekomst Noordersluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Rogier van der Sande nieuwe voorzitter Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Overijssel voornemens werk aan Vechtdal Verbinding te gunnen aan BAM Infra
Nieuwsbericht
Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Nieuwsbericht
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Overheden investeren 600 miljoen in klimaatbestendig Nederland
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Groen licht voor Betonakkoord
Nieuwsbericht








[Banners]