Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 06-03-2018


NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal

Bron: NS



Het aantal treinreizigers stijgt en het aantal inwoners van Amsterdam groeit. Daarnaast wil NS op meer trajecten een tienminutentrein gaan rijden. Daarom besluiten het ministerie van I&W, Vervoerregio Amsterdam en spoorpartijen, waaronder NS, over investeringen in stations Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid. Verschillende scenario's worden bekeken.

Alle partijen zijn het er over eens dat het aantal sporen op station Amsterdam Zuid uitgebreid moet worden naar 6 sporen. Station Amsterdam Zuid gaat na de start van de Noord-Zuidlijn namelijk flink groeien. Ook Amsterdam Centraal moet verbouwd, zo worden de perrons verbreed voor het groeiende aantal reizigers. Al in 2012 hebben alle partijen een voorkeur uitgesproken voor 10 perronsporen op Amsterdam Centraal. Nu is het voorstel om kosten te besparen door terug te gaan naar 9 in plaats van 10 perronsporen op Amsterdam Centraal.


Roger van Boxtel: 'Dat is uitermate kwetsbaar richting de toekomst. NS pleit voor 10 sporen op Amsterdam Centraal, een optie die toekomstbestendig is. Kiezen voor 9 sporen is een korte termijn maatregel waarmee het spoor op de lange termijn op slot wordt gezet.'



Dagelijks telt Amsterdam Centraal nu 180.000 in- en uitstappers. NS gaat ervan uit dat dit aantal de komende jaren zal groeien naar 267.000 per dag. De verwachting is dat het aantal treinreizigers tot 2040 stijgt met zo'n 45%. Terwijl een flinke reizigersgroei verwacht wordt, zal de capaciteit op Amsterdam Centraal afnemen.


Roger van Boxtel: 'Deze keuze heeft grote gevolgen voor de toekomstige bereikbaarheid van Amsterdam'.



Door te kiezen voor 9 in plaats van 10 sporen moeten reizigers wellicht vaker overstappen, kan een aantal sprinters niet meer doorrijden naar Amsterdam Centraal, maar moeten deze bijvoorbeeld eerder keren op Sloterdijk. Ook is het de vraag of er tijdens de verbouwing nog plaats op Amsterdam Centraal is voor internationale treinen als de Thalys, de Eurostar en de IC Brussel. Waarschijnlijk moeten de internationale treinen uitwijken naar Amsterdam Zuid zodat de binnenlandse treindiensten door kunnen gaan. Het is nu nog onduidelijk of hier dan ruimte voor is op Amsterdam Zuid.


Deel dit artikel:                   





Rogier van der Sande nieuwe voorzitter Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Overijssel voornemens werk aan Vechtdal Verbinding te gunnen aan BAM Infra
Nieuwsbericht
Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Nieuwsbericht
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Overheden investeren 600 miljoen in klimaatbestendig Nederland
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Groen licht voor Betonakkoord
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Artikel
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Gunstige tijden voor zzp'ers in de bouw
Nieuwsbericht
Vervolg kribverlaging Pannerdensch Kanaal start met aanbesteding
Nieuwsbericht
Groningen krijgt living lab bouwkundige en infrastructurele innovaties
Nieuwsbericht
Tussenstand grootschalig kustonderzoek
Nieuwsbericht
Nieuwe dijktechniek voor het eerst toegepast in Amsterdamse dijk
Nieuwsbericht
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Droogte neemt af, aantal maatregelen blijft nodig
Nieuwsbericht
Verwijderen begroeiing voor aanleg natuurvriendelijke Maasoevers
Nieuwsbericht
OnderhoudNL over Miljoenennota: 'Kostenstijging remt groei'
Nieuwsbericht
Deltaprogramma 2019, Nederland tijdig aanpassen aan klimaatverandering
Nieuwsbericht
Buitenriolering onder vrij verval: reageer op nieuwe normenserie
Nieuwsbericht
Maatregelen tegen droogte blijven van kracht
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]