Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 06-03-2018


NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal

Bron: NS



Het aantal treinreizigers stijgt en het aantal inwoners van Amsterdam groeit. Daarnaast wil NS op meer trajecten een tienminutentrein gaan rijden. Daarom besluiten het ministerie van I&W, Vervoerregio Amsterdam en spoorpartijen, waaronder NS, over investeringen in stations Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid. Verschillende scenario's worden bekeken.

Alle partijen zijn het er over eens dat het aantal sporen op station Amsterdam Zuid uitgebreid moet worden naar 6 sporen. Station Amsterdam Zuid gaat na de start van de Noord-Zuidlijn namelijk flink groeien. Ook Amsterdam Centraal moet verbouwd, zo worden de perrons verbreed voor het groeiende aantal reizigers. Al in 2012 hebben alle partijen een voorkeur uitgesproken voor 10 perronsporen op Amsterdam Centraal. Nu is het voorstel om kosten te besparen door terug te gaan naar 9 in plaats van 10 perronsporen op Amsterdam Centraal.


Roger van Boxtel: 'Dat is uitermate kwetsbaar richting de toekomst. NS pleit voor 10 sporen op Amsterdam Centraal, een optie die toekomstbestendig is. Kiezen voor 9 sporen is een korte termijn maatregel waarmee het spoor op de lange termijn op slot wordt gezet.'



Dagelijks telt Amsterdam Centraal nu 180.000 in- en uitstappers. NS gaat ervan uit dat dit aantal de komende jaren zal groeien naar 267.000 per dag. De verwachting is dat het aantal treinreizigers tot 2040 stijgt met zo'n 45%. Terwijl een flinke reizigersgroei verwacht wordt, zal de capaciteit op Amsterdam Centraal afnemen.


Roger van Boxtel: 'Deze keuze heeft grote gevolgen voor de toekomstige bereikbaarheid van Amsterdam'.



Door te kiezen voor 9 in plaats van 10 sporen moeten reizigers wellicht vaker overstappen, kan een aantal sprinters niet meer doorrijden naar Amsterdam Centraal, maar moeten deze bijvoorbeeld eerder keren op Sloterdijk. Ook is het de vraag of er tijdens de verbouwing nog plaats op Amsterdam Centraal is voor internationale treinen als de Thalys, de Eurostar en de IC Brussel. Waarschijnlijk moeten de internationale treinen uitwijken naar Amsterdam Zuid zodat de binnenlandse treindiensten door kunnen gaan. Het is nu nog onduidelijk of hier dan ruimte voor is op Amsterdam Zuid.


Deel dit artikel:                   





Bijzondere duurzame betonbuizen in Nijmeegse grond
Nieuwsbericht
Betonakkoord ondertekend, nu aan de slag
Nieuwsbericht
Stichting RIONED en Wateropleidingen tekenen samenwerkingsovereenkomst
Nieuwsbericht
Nieuwe dijkversterkingstechniek op grote schaal onderzocht
Artikel
Riek Siertsema nieuwe voorzitter Aannemersfederatie Nederland
Nieuwsbericht
Overheid stelt open BIM-standaarden NLCS en COINS verplicht
Nieuwsbericht
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
Structuurvisie voor de ondergrond
Nieuwsbericht
Duurzaamheidsverslag 2017: Doorbouwen aan duurzaamheid
Nieuwsbericht
InfraTech 2019 toont neus voor innovatie met infra awards
Nieuwsbericht
Geslaagde editie van de INTERMAT, in het teken van innovatie en business
Weblogposting
Gezocht: circulaire innovaties voor de GWW
Nieuwsbericht
EIB: Orderportefeuilles gww-bedrijven gestegen
Nieuwsbericht
Fotoreview Intermat 2018
Weblogposting
BIA zal aanwezig zijn op internationale vakbeurs Intermat in Parijs 23-28 april
Weblogposting
Nieuwe groene betoncentrale in Almere is landelijke primeur
Nieuwsbericht
Directievoorzitter draagt stokje over aan derde generatie
Nieuwsbericht
Netwerkdag IKN op 19 april 2018 in Ede
Weblogposting
Lichte stijging orderportefeuilles bouw
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Aankondiging intensieve samenwerking Martens beton en MBI
Nieuwsbericht








[Banners]