Definitie


Wissel





Een wissel is een constructie in een spoorweg om een trein, metro, of tram naar een ander spoor te leiden.

Gewoon wissel (2 gewone wissels in een wisselverbinding)



Gewone wissels zijn er in links of rechts afbuigend. Dit is te zien door tegen de tongbeweging in te kijken.

Symmetrisch wissel



Vertakt zich in twee sporen en heeft twee afbuigende sporen voorzien van een gelijke straal.

Engels wissel



Een engels wissel bestaat uit twee scheef kruisende sporen.

Deze zijn door twee bogen verbonden.

Half Engels wissel



Een half engels wissel bestaat uit twee scheef kruisende sporen.

Deze zijn door één boog verbonden.

Kruiswissel



Een kruiswissel een combinatie van vier wissels en een kruising.

Smeren van wissels

Dit wordt in de meeste gevallen bij ProRail niet meer gedaan, er zijn diverse systemen vrijgegeven (w.o. rollensystemen en kunststof glijplaten) die het smeren van contactvlak tussen wisseltong en glijplaten overbodig maken.

Hier is dus het gezegde van toepassing "alles loopt op rolletjes"

Nieuw te bouwen wissels worden standaard van een geschikt systeem voorzien.

Een systeem om het smeren van een beweegbaar puntstuk overbodig te maken is in voorbereiding. 

Enkele afbeeldingen van smeerloze wisselsystemen:

Schwihag                                                         Rol Austro Rol                                                    Ekos Rol


BWG Rol                                                          Portec Schwitchglide (glijplaat)


Bediening wissel

Een wissel kan centraal bediend zijn (door de treindienstleider) of locaal bediend (door iemand ter plaatse). Een centraal bediend wissel heeft een elektromechanische wisselsteller die aangestuurd wordt door de beveiliging. Een half engels wissel heeft twee wisselstellers. Een engels wissel heeft eveneens twee wisselstellers en iedere wisselsteller stuurt twee sets wisseltongen aan.

Stand van het wissel

In een gewoon wissel komen drie spoortakken bijelkaar: het linksleidende deel, het rechtsleidende deel (beide aan de achterzijde) en de voorzijde. Een gewoon wissel heeft twee standen: linksleidend en rechtsleidend. Dit wordt gezien vanaf de voorzijde van het wissel.

Wissellengtes
  • 1:9-wissel
  • 1:12-wissel
  • 1:15-wissel
  • 1:20- wissel (alleen als symmetrisch wissel)
  • 1:18,5 -wissel (NG wissel) eerste toepassing: Betuweroute. Een bijzonder kenmerk van dit wissel is dat de kop van de spoorstaaf onder de hoek van 1:40 staat t.o.v. het lijf)
  • 1:34,7-wissel
  • 1:39,173-wissel (dit is géén "standaard" wissel, er zijn slechts 3 exemplaren van dit type gelegd)
  • ... 

Wissel 1:39 nabij stadion ArenA in Amsterdam

Zie voor een overzicht van alle beschikbare en vrijgegeven wissels en kruisingen het ProRail document REG00003-1, dit is een register van wissels en kruisingen. Veel gegevens van de verschillende wissels zijn hier in opgenomen zoals de toegestane snelheid van berijden en schemalengte.

In de REG00003-1 zijn generiek voorkomende wissels opgenomen die vanaf de zestiger jaren als standaard wissel gebruikt zijn. De huidige standaard wissels en kruisingen zijn in dit register grijs gemarkeerd en dienen te worden toegepast bij Nieuwbouw en vernieuwing. Unicaten en locatiespecifiek gemaakte wissels en kruisingen zijn niet in dit register opgenomen.

Ontwikkelingen

Op het traject Amsterdam-Utrecht is een nieuwe generatie wissels toegepast (NG wissels). Deze wissels liggen op betonnen wisselliggers met doorsteekbevesting (dus geen kraagschroeven meer), de spoorstaven staan onder een helling van 1:40 en zijn voorzien van lage tongen en de zogeheten EBI-Switch wisselstellers.

Om de Utrechtboog op de lijn Amsterdam-Utrecht aan te sluiten, zijn drie voor Nederland unieke hogesnelheidswissels gebouwd (1:39-wissels). Treinen kunnen met een snelheid van 160 km/uur deze wissels afbuigend berijden. Een vierde wissel 1:39 is gebouwd in de HSL zuid.

Externe link

Wisselbouw

Kloos Oving

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jan 15, 2009 by karel huijgen.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Mogelijke problemen navigatieapparatuur
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Bezoek RioleringsVakdagen; dé verbindende vakbeurs voor de rioleringsbranche!
Weblogposting
Keynote lezing Helga van Leur tijdens kennisrijk Aqua Nederland Vakbeurs en RioleringsVakdagen
Weblogposting
Nieuw kennistheater op RioleringsVakdagen 2019
Weblogposting
Overzicht gunningen Grond-, Weg- en Waterbouw 2018
Nieuwsbericht
Impuls voor gebiedsontwikkeling beeklandschap Warmbeek/ Tongelreep
Nieuwsbericht
RioleringsVakdagen 2019 focust meer op kennis
Weblogposting
Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad
Artikel
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Nieuw op Infra Relatiedagen 2019: clustering van beurshallen
Weblogposting
Werkvoorraad bouw met één tiende maand gedaald
Nieuwsbericht
Gemeente Den Haag winnaar MKB INFRA AanbestedingsAward 2019
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen: Toekomstdag en Toekomstplein!
Weblogposting
Kansrijke ideeën gezocht voor toekomst Noordersluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Rogier van der Sande nieuwe voorzitter Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Overijssel voornemens werk aan Vechtdal Verbinding te gunnen aan BAM Infra
Nieuwsbericht
Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Nieuwsbericht
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Overheden investeren 600 miljoen in klimaatbestendig Nederland
Nieuwsbericht








[Banners]